طبق كنوانسيون وين ؛ تهديد نظامي معاهده را باطل مي كند

طبق كنوانسيون وين ؛ تهديد نظامي معاهده را باطل مي كند

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تهران با بیان اینکه طبق کنوانسیون وین نباید در حین مذاکره تهدید نظامی صورت گیرد، گفت: طبق کنوانسیون 1969 وین اگر در مذاکره برای رسیدن به توافق، تهدیدی صورت گیرد -چه تهدید نماینده کشور و یا خود آن کشور باشد- آن معاهده را «بطلان مطلق» می‌کند.

 

دکتر سید فضل‌الله موسوی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، پیرامون شرایط مذاکره در سایه تحریم‌ از نظر حقوق بین‌الملل گفت: طبق کنوانسیون 1969 وین اگر در مذاکره برای رسیدن به توافق، تهدیدی صورت گیرد -چه تهدید نماینده کشور و یا خود آن کشور باشد- آن معاهده را بطلان مطلق می‌کند.

وی با اشاره به وجود دو نوع بطلان نسبی و مطلق در معاهدات بین‌المللی گفت: در بطلان نسبی ممکن است اشکالی در رضایت به معاهده صورت گرفته باشد اما در بطلان مطلق، معاهده از ابتدا باطل بوده است از این جهت که موضوع معاهده یا مغایر قواعد آمره بین‌المللی است و یا نماینده کشور و یا خود آن کشور تهدید شده باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: البته ممکن است تهدیدات اقتصادی و سیاسی هم وجود داشته باشد که در متن کنوانسیون وین نیامده است هرچند در ضمیمه آن توصیه شده است که تهدید سیاسی و اقتصادی هم نباشد.

موسوی با تاکید بر این موضوع که براساس ماده 52 کنوانسیون 1969 وین، تهدید نظامی باعث بطلان معاهده می‌شود، گفت: تهدیداتی که امروز آمریکا در مذاکره با ایران انجام می‌دهد و اینگونه بیان می‌کند که گزینه نظامی روی میز است، بدین معنی است که اگرچه درحال مذاکره هستیم اما اگر مذاکره به نتیجه نرسد، از گزینه نظامی استفاده می‌کنیم. معاهدات و توافقات در چنین وضعیتی اصلا اعتبار نخواهد داشت.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه گفت: مسئولان کشورمان در مذاکرات باید در مقابل این تهدیدات محکم بایستند و ضمن رعایت خطوط قرمز از حقوق ملت دفاع کنند.

وی با بیان اینکه مذاکره در سایه تهدید نظامی معنا ندارد، گفت: طبق قوانین بین‌المللی نباید در حین مذاکره تهدید نظامی صورت گیرد اما آمریکایی‌ها برای گرفتن امتیاز بیشتر این تهدید را انجام می‌دهند.

موسوی در ادامه پیرامون پذیرش پروتکل الحاقی گفت: از لحاظ قانونی پذیرش پروتکل‌الحاقی باید به تصویب مجلس برسد چون یک معاهده است. در گذشته نیز زمانی دولت برای نشان دادن حسن نیت خود به غربی‌ها پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفت تا موضوع هسته‌ای ما خاتمه پیدا کند اما غربی‌ها از این موضوع سوء استفاده کردند. البته مجلس ما نیز آن را تصویب نکرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پایان گفت: عده‌ای در توجیه پذیرش پروتکل الحاقی می‌گویند صدها کشور آن را پذیرفته‌اند و ما نیز بپذیریم. اما این موضوع دلیلی برای پذیرش پروتکل الحاقی از طرف ایران نمی‌شود چرا که شاید این کشورها اصلا مسئله هسته‌ای نداشته باشند.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
GRID LIST
موفقیت
گنج
طلاق
شوهرداری
ازدواج
Saturday, 27 July 2024
السبت, ۲۰ محرّم ۱۴۴۶
شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

Please publish modules in offcanvas position.