چند استفتاء ازبعضی از مراجع تقلید
گویدا: چند تن از مراجع تقلید برخلاف حکم حاکم شرع که روز یکشنبه را عید اعلام کرده بود، روز دوشنبه را عید اعلام کردند! در این باره چند سوال از ایشان داریم که منتشر می کنیم.
یک. مگر نه این است که اکثر مراجع یکی از راه های ثابت شدن اول ماه را حکم حاکم شرع می دانند و می گویند: حتی کسی که از حاکم شرع تقلید نمی کند،در این مورد باید اطاعت کند، پس چرا برخلاف فتوای خود روز دیگری را عید اعلام کرده اند؟
فتوای امام خمینی«ره» : اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمى كند، بايد به حكم او عمل نمايد.
در مسئله 1739 رساله توضیحالمسائل آیتالله صافی گلپایگانی در خصوص راه پنجم ثابت شدن اول ماه آمده است: «پنجم- آن كه حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است.»
همچنین در مسئله 1740 تأکید شده است: اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمى كند، بايد به حكم او عمل نمايد ولى كسى كه مى داند حاكم شرع اشتباه كرده، نمى تواند به حكم او عمل نمايد.
همچنین در مسئله 1456 رساله آیتالله مکارم شیرازی نیز راه پنجم ثبوت اول ماه، حکم حاکم شرع دانسته شده و آمده است: «5ـ حكم حاكم شرع، به اين صورت كه براى مجتهد عادلى اوّل ماه ثابت شود و سپس حكم كند كه آن روز اوّل ماه است، در اين صورت پيروى از او بر همه لازم است، مگر كسى كه يقين به اشتباه او دارد
آیتالله موسوی اردبیلی نیز در مسئله 1812 رساله عملیه خود، راه پنجم ثابت شدن اول ماه را حکم حاکم شرع خوانده و در مسئله 1813 نیز تصریح میکند: «اگر حاكم شرع حكم كند كه اوّل ماه است، كسى كه از او تقليد نمىكند نيز بايد به حكم او عمل نمايد؛ ولى كسى كه مىداند حاكم شرع اشتباه كرده، نمىتواند به حكم او عمل نمايد
دو. آیا آقایانی که دوشنبه را عید دانسته اند خود ماه را دید ه اند؟ یا به حرف افراد مورد اطمینان عمل کرده اند؟
سه. اگر آقایان خود ماه را ندیده اند و به حرف افراد مورد اطمینانشان فتوا داده اند، آیا این افراد از 170گروه استهلالی که از جانب دفتر امام جامعه به کار رصد ماه مشغول بوده اند، عادل تر و مورد اطمینان ترند؟
چهار. آیا اثبات اول ماه برای یک مرجع عادل همچون امام جامعه برای آنها کفایت از اول ماه بودن نمی کند؟
پنج. آیا آقایان گروه هایی برای رصد ماه داشته اند؟ و آیا این گروه ها مورد اطمینان تر، عادل تر و خبره تر از آن 170گروه استهلال بوده اند؟
شش. آیا اعلام عید فطر از شئون حکومتی و انحصاری در اختیار ولی فقیه جامعه نیست؟
هفت. اگر اعلام عید از شئون حکومتی در اختیار ولی فقیه است –که چنین هست- ، پس چرا آقایان روز دیگری را عید دانسته اند؟
هشت.آیا عید فطر مسئله ای تقلیدی است ؟ اگر نیست برای چه کسی فتوا داده اید؟
با تقدیر و تشکر از تمام مراجع منتظر پاسخ این استفتاءات هستیم.