انتظار جامعه شيعه

 

مسلمانان عموماً و شيعيان خصوصاً منتظرند كه سراسر گيتى را عدل و علم و توحيد و ايمان و برابرى و برادرى فراگيرد و آن رهبرى كه وعده ظهور او در قرآن و صدها احاديث معتبر وارد شده است ظاهر شود و آيين توحيدى اسلام را كه در شرق و غرب جهان وارد شده است ظاهر كرده و گسترش دهد و امت واحد، حكومت واحد، قانون واحد، نظام واحد تمام افراد بشر را متحد، هم صدا، هم قدم، و به هم پيوسته سازد

اين عقيده به ظهور مصلح منتظر، حضرت مهدى موعود، چنانكه در روايات به آن اشاره شده است، شيعه را در جريان زمان براى مقاومت در برابر صدمات و لطماتى كه بر هر دعوتى وارد مى شد و آن را متلاشى مى كرد، پرورش داد و فكر شيعه را كه فكر خالص اسلامى است و جامعه شيعه را از زوال و انقراض نگاه داشت; و تا امروز اين فكر و اين عقيده و ايمان عامل بقاى شيعه و پايدارى و استقامت اوست

آن شيعيانى كه با آن وضع جانگزاى حكومت بنى اميه و بنى عباس روبرو شده بودند كه تمام حيثيّات و شؤون ظاهرى و اجتماعى آنها الغا شده و از همه مشاغل محروم، و در همه جا مورد تعقيب و زير نظر جاسوسان حكومت قرار گرفته، و كمترين مجازات آنها زندان بود، تا مجازات هاى شديد از بريدن دست و پا و زبان و بينى، و شكنجه هاى غيرقابل تحمل ديگر، اگر منتظر و آينده بين نبودند و اعتقاد به پيروزى حق و عدالت، و شكست باطل و ستم نداشتند، با اين كه همه چيز را از دست رفته مى ديدند، هرگز برايشان حال مقاومت باقى نمى ماند و همه حتى در دل شكست خورده و تسليم مى گشتند و از دگرگون شدن اوضاع، و عوض شدن و ورق خوردن صفحه تاريخ نااميد مى گرديدند و ريشه هر نهضت و حركت و پايدارى در آنها خشك مى شد

اما پيغمبر اكرم، صلى الله عليه و آله، و على، عليه السّلام، وعده داده و قرآن مجيد نيز بشارت داده است كه اين دين پايدار مى ماند و اين راه بسته نمى شود و اين نزاع و نبرد حق و باطل، با غلبه ظاهرى جباران تاريخ مانند يزيد و وليد و زياد و حجاج و هارون و ديگران پايان نمى پذيرد.

و پس از رحلت رسول خدا، صلى الله عليه و آله، و شهادت اميرالمؤمنين و سيدالشهدا، عليهماالسّلام، تا امروز ريشه تمام حركات و نهضت هاى شيعه و مسلمين عليه باطل و استثمارگران، همين فلسفه اجتماعى انتظار و عقيده به ادامه مبارزه حق و باطل تا پيروزى مطلق بوده است.

اين است فلسفه بزرگ اجتماعى انتظار ظهور و اين است يكى از اسرار غيبت حضرت صاحب الامر، عجل الله تعالى فرجه، و از اين جهت است كه ثواب منتظرين مانند ثواب مجاهدين و بلكه شهيدان بدر و اُحد است.

و اين است كه از نظر يك فرد مسلمان در هر شرايط و اوضاع نامساعد و ناگوارى كه جلو بيايد، كار اسلام خاتمه يافته تلقى نمى شود و روز اين دين به آخر نمى رسد.

و اين است همان فلسفه اى كه در اديان گذشته نيز مايه اميدوارى پيروان آنها و مشوّق آنان به استقامت و پايدارى و مقاومت و جهاد بوده است. و در حقيقت، انتظار، فلسفه محكم و استوارى است كه در تمام اديان مورد توجه بوده و به آن عقيده داشته اند و از سنن و نواميس ثابتى است كه همه اديان آسمانى در بقاى خود از آن مايه گرفته اند و همه در انتظار آينده عالى تر و بهتر بوده اند و ظهور اسلام، اين دين جامع، به تمام آنها نويد داده شد; تا وقتى خورشيد جهانتاب اسلام طلوع كرد و عالم، و تمام پيروان اديان از انتظار آن بيرون آمدند، در اسلام نيز كه آخرين رسالت ها و اديان است، مسأله انتظار، اين فلسفه بزرگ در ظهور مصلح و منجى آخرالزمان و ولىّ دوران حضرت مهدى، عليه السّلام، كه در بيت رسالت و از فرزندان على و فاطمه و حسن و حسين، و نهمين فرزند حسين است، خلاصه شد

5 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)
GRID LIST
موفقیت
گنج
طلاق
شوهرداری
ازدواج
Tuesday, 29 November 2022
الثلاثاء, ۰۵ جمادى الأولى ۱۴۴۴
سه شنبه, ۰۸ آذر ۱۴۰۱

Please publish modules in offcanvas position.