اسلام و انتظار

 

اسلام كه تعليمات و هدايت هايش براساس فلسفه هاى عميق و صحيح اجتماعى و واقعى قرار دارد، اصل انتظار و نگاه به سوى آينده را، پشتوانه بقاى جامعه اى مسلمان و محرك احساسات و مهيّج روح فعاليّت و اقدام قرار داده است; و انتظار آينده بهتر، و عصر فتح و گشايش و فرج را برترين اعمال شمرده است و رهبر عظيم الشأن آن در حديث شريف

«أَفْضَلُ أَعْمْالِ أُمَّتِي انْتِظارُ الْفَرَجِ

«برترين كارهاى امّتم انتظار فرج است»

انتظار فرج را افضل اعمال امت خود معرفى فرموده است

آن هنگام كه پيغمبر بزرگ اسلام، صلى الله عليه و آله، در حالى كه غير از على، عليه السّلام، و عموى بزرگوارش ابوطالب، از مردها يار و ياور ديگر نداشت و مردم را به خدا و دين توحيد دعوت مى فرمود; آن هنگام كه دست يافتن بر خزائن كسرى و قيصر، آن هم براى مردمى محروم و مستضعف، جزء محالات عادى محسوب مى شد; و در آن هنگامى كه به جاى همكارى و قبول آن دعوت نجات بخش و آزاد ساز توحيدى، از مردم دشنام و ناسزا و اهانت مى شنيد و رنج و آزار و اذيت مى ديد، مردم را به آينده درخشان اين امت نويد مى داد و وعده مى داد كه كلمه توحيد را بگوييد تا رستگار شويد

«قُوْلُوا لا إلهَ إِلاّ اللهُ تُفْلِحُوا»

تا عرب خاضع شما گردد و عجم به شما جزيه بدهد. سوگند ياد مى كرد كه گنج هاى كسرى و قيصر در اختيار شما قرار خواهد گرفت

و پيروانش با سرمايه و اسلحه انتظار رو به سوى آينده و قدم به پيش قرار داده بود و در برابر سيل مخالفت ها و شيطنت ها، قطع ارتباط ها و محاصره ها، شكنجه ها و آزارهاى بدنى مسلح، به مقاومت و ايستادگى حتى تا ترك مال و خانه و شهر و مسكن در راه اسلام و هدف هاى توحيد آن، تشويق مى كرد و از پيروزى حق و مغلوب شدن باطل سخن مى راند

اين انتظار و ايمان به اين وعده هاى الهى بود كه مسلمانان را در ميدان ها فاتح و جانباز و فداكار كرد

مسلمانان در انتظار اين روزهاى درخشان، آن روزهاى سخت و تلخ و پر از مصيبت را پشت سر گذاشته و جلو رفتند

قرآن مجيد در آيات متعدّدى مسلمانان را به انتظار آينده گذارده و آينده بهتر را به اين امت نويد داده است و آينده گرايى را تعليم مى فرمايد

از جمله در اين آيه نويد مى دهد كه هرگاه خطر ارتجاع پيش آيد و از مسلمانان، افرادى مرتد و بى دين شوند و از دين برگردند، خدا قوم و گروهى را مى آورد كه آنان را دوست مى دارد و آنها خدا را دوست مى دارند، نسبت به مؤمنان فروتن هستند، نسبت به كفار، عزيز و غالب و خوددار و غيرقابل انعطاف مى باشند، در راه خدا جهاد مى كنند و از ملامت و سرزنش ملامت كنندگان بيم ندارند; كه آيه 54 سوره مائده مشعر بر اين مطلب است

«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأتِى اللهُ بِقَوْم يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّة عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّة عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللهِ، وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِم ذلِكَ فَضْلُ اللهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللهُ واسِعٌ عَليم».

در اين آيه كه خطر ارتداد و بى دينى و بازگشت به سوى كفر و شرك و فحشا و بشرپرستى و سنن و رسوم باطل شده به وسيله اسلام، مطرح شده است قيام گروهى مجاهد را كه با ارتجاع مبارزه كنند و آن را سركوب نمايند، نويد داده; و مسلمانان حقيقى را در برابر اين مرض مهلك و خطرناك، با انتظار و اعلام آينده سالم و شكست ارتجاع و پيروزى دوستان خدا، مصونيّت بخشيده است.

و آيه

«إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنا الذِّكْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُون

«همانا ما قرآن را فرو فرستاديم و خود نيز آن را حفظ خواهيم كرد».

خبر از حفظ قرآن مجيد و رسالت اسلام، و اين دين و آيين مقدّس مى دهد و مخصوص به يك دوره و عصر نيست و تا ابد و تا هنگام ظهور حضرت مهدى، عليه السّلام، و تشكيل جامعه جهانى اسلام، اين آيه نويدبخش و اميدوار كننده است كه در هيچ حال و شرايطى مسلمانان نبايد نااميد باشند، بقاى اين دين برحسب سنن الهى و وعده هاى خدا و رسول خدا تضمين شده است.

اگر بازگشت به عقب و ارتداد و رجعت به جاهليّتى پيش بيايد و در بين ملل مسلمان صداى افتخار به دوره هاى جاهليّت و زنده كردن رسوم پيش از اسلام بلند شود; و اگر به هر شكل و وضع بيگانگان يا افرادى كه در شمار مؤمنان بوده و به ارتداد و فساد روى نهاده اند بخواهند پيشرفت و جهانگير شدن انقلاب الهى اسلام را متوقف كنند، يا از بين ببرند و شعائر اسلام را تعطيل و در فراموشى اندازند قانون خلقت و صداى وجدان و فطرت و اراده الهى، گروهى مصمّم و با عزيمت را كه خدا آنها را دوست دارد و آنها خدا را دوست مى دارند، براى حمايت اين دين و جهانى شدن اين انقلاب و روشن نگاهداشتن اين چراغ برمى انگيزد.

از هنگام رحلت پيغمبر اكرم، صلى الله عليه و آله، تا حال، تاريخ اسلام مصاديق و نمونه هاى بسيارى از آنچه در اين آيه پيش بينى شده است نشان مى دهد و ارتداد در صورت هاى مختلف دعوت اسلام را تهديد كرده و بلكه به ظاهر متوقف ساخت; ولى چنان كه در اين آيه خداوند متعال وعده فرموده است، هر مرتبه، ارتداد به وسيله افرادى الهى و مخلص و فداكار سركوب شده و خطر خاموش شدن صداى دعوت اسلام مرتفع گشت. ارتداد و عقبگردى كه پس از رحلت پيغمبر، صلى الله عليه و آله مخصوصاً در امر خلافت و رژيم حكومتى اسلام پيش آمد و منتهى به عثمان ها و معاويه ها و يزيدها، و ساير بنى اميّه و بنى عباس و ستمگران ديگر شد و نظام سياست و حُكم و اداره جامعه اسلامى را به نظام حكومت هاى قيصرها و كسرى ها برگرداند، ابتدا با مقاومت و مخالفت رسمى افرادى انگشت شمار به رهبرى على و فاطمه زهرا، عليهماالسّلام، رو برو شد; و پس از آن اگر چه عقبگرد از دين به مرور زمان گسترش يافت، ولى كسانى كه از آن بازگشته و به گروه على، عليه السّلام، و وفاداران حقيقى انقلاب اسلام ملحق گرديدند زياد شدند و با قيام مسلمانان انقلاب خواه عليه عثمان، حكومت على، عليه السّلام، فرهنگ جاهلى را در يك قدمى نيستى و فنا قرار داد; اما بازمانده و وارث حقيقى جاهليّت (معاويه) دوباره پرچم ارتداد را برافراشت و از آن به بعد اگر چه جاهليّت ريشه كن نگرديد و اسلام تا حال به هدف هاى بزرگ خود نرسيده و انقلابش كامل نگشته و در بين راه است و بايد منتظر آينده بود تا آن مصلح حقيقى و منتظر موعود بيايد و انقلاب اسلام را عالمگير ساخته و حكومت جهانى الهى را تشكيل دهد; ولى همواره تحت تأثير همين تعاليم اسلام و برنامه انتظار، مبارزه با ارتداد و جاهليّت جريان داشته و دارد و در صورت هاى مختلف از تسلط كامل و تمام عيار جاهليّت جلوگيرى شده است كه شهادت سيدالشهدا ،عليه السّلام، و قيام مقدّس حسينى عليه بنى اميه، كارى ترين ضربت ها بر پيكر ارتدادى بود كه به وسيله بنى اميه رهبرى مى شد.

ما در اينجا نمى خواهيم تاريخ اين مقاومت ها و مبارزه ها را در عصر بنى اميه و بنى عباس و ادوار مختلف شرح دهيم، و از نقش اهل بيت و برنامه ها و تعاليم ائمه طاهرين، عليهم السّلام، كه بيشتر به صورت مبارزه منفى بسيار دقيق به حملات خلفاء جور عليه موجوديّت اسلام و حقايق و اهداف مقدّس اين دين پاسخ داده و مدافعه مى نمايد، چيزى بگوييم; ولى بايد متذكر شويم كه روش مبارزه منفى آنها اكنون هم مؤثرترين روش مبارزه با دشمنان داخلى، منافقان و دشمنان خارجى است و نتايج مهمى نيز داشته است. مثلا به زندان افتادن امام هفتم حضرت موسى بن جعفر، عليه السّلام، به شدّت، اركان جاهليّتى را كه به وسيله هارون ديكتاتور با آن همه قدرت و توسعه قلمرو حكومت استبدادى نگهدارى مى شد لرزاند. بيان كامل اين مطلب، حداقل به يك كتاب مفصل نياز دارد كه فعلا در پى آن نيستيم.

بلكه فقط مى خواهيم متذكر شويم كه انتظار و مثل اين وعده هايى كه در اين آيه كريمه و آيات ديگر است، يكى از پايه هاى مهم و زنده مبارزه عليه فساد، در جامعه اسلام بوده، كه آن را بايد سرچشمه مقاومت ها و منبع تحركات و مبارزات ايجابى و سلبى اهل حق با اهل باطل شمرد كه مسلمان هيچگاه كار اسلام و انقلاب آن را پايان يافته و تمام شده نخواهد دانست و همواره به مضمون آيه كريمه

يُريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللهِ بِأِفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللهُ إلاّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُون»

تلاش هاى دشمنان و منافقان نقش بر آب و نور خدا در اتمام و گسترش خواهد بود.

ـ تحف العقول عن الرسول، ص37.

ـ سوره حجر، آيه9

5 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)
GRID LIST
موفقیت
گنج
طلاق
شوهرداری
ازدواج
Sunday, 03 November 2024
الأحد, ۰۱ جمادى الأولى ۱۴۴۶
یکشنبه, ۱۳ آبان ۱۴۰۳

Please publish modules in offcanvas position.