گروه معارف گویدا / سخاوت و بخشندگی امام زمان «ع»
سخاوت و بخشندگی
«دربارهی بخشش حضرت مهدى عليه السّلام روايات بسيارى آمده است. از جمله اينكه: او چنان اموال را مىبخشد كه كسى پيش از او چنان نكرده است. مال را بدون شمارش مىبخشد، بخششهاى او بر مردم گوارا خواهد بود،به سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رفتار مىكند، اموال را مشت مشت به مردم مىدهد و آن را نمىشمارد.
«يكى از روشهاى اساسى براى رسيدن به هدفهاى معنوى و تكامل انسانى، مبارزه با فقر اقتصادى و فراهم آوردن نياز زندگى آبرومندانه همۀ انسانها است. بنابراين، ... برنامۀ حكومت حضرت مهدى عجل اللّه تعالى فرجه كه مقدمهاى براى آمادگى پذيرش تعليمات معنوى و انسانى است، تنظيم طرح اقتصادى كامل براى جوامع انسانى است. زمينى كه در آن زندگى مىكنيم، امكانات فراوانى براى زندگى ما و نسلهاى آينده و جمعيتهايى بسيار بيشتر از جمعيت كنونى دارد، اما نداشتن اطلاعات كافى از منابع موجود و بالقوه زمين از يك سو و فقدان نظام صحيح براى تقسيم ثروت زمينى از سوى ديگر، سبب احساس كمبود در ابعاد گوناگون شده است، تا آنجا كه در عصر ما همه روزه گروهى افراد، از گرسنگى مىميرند.
نظام استكبارى و استعمارى حاكم بر جهان امروز، در كنار خود يك نظام جنگى ظالمانهاى تدوين كرده كه پيوسته قسمت مهمى از نيروهاى فكرى و انسانى را به خود مشغول مىسازد.»
«نظام حاكم بر اقتصاد جهان امروز كه يك نظام استعمارى است در كنار خود يك نظام جنگى ظالمانه را پرورش مىدهد كه قسمت مهمّى از نيروهاى فكرى و انسانى را كه مىبايست بطور مداوم و پويا در جستجوى منابع جديد براى بهسازى زندگى انسانها به تلاش برخيزند؛ مىبلعد و نابود مىكند.
امّا به هنگامى كه اين نظام و نظام جنبى آن دگرگون شود، نيروها براى استخراج منابع بيشمار زمين به كار مىرود؛ و علم و دانش پيشرو در اختيار اين برنامه قرار مىگيرد و بسرعت منابع تازهاى كشف مىگردد و شكوفائى خاصّى به اقتصاد بشريّت مىبخشد.
لذا در روايات مربوط به حكومت آن مصلح بزرگ اشارات پرمعنائى به اين توسعهی اقتصادى ديده مىشود كه از هر گونه توضيح بىنياز است.
از جمله در حديثى چنين مىخوانيم:
«انّه يبلّغ سلطانه المشرق و المغرب؛ و تظهر له الكنوز؛ و لا يبقى فى الارض خراب الاّ يعمّره؛ حكومت او شرق و غرب جهان را فرا خواهد گرفت؛ و گنجينههاى زمين براى او ظاهر مىگردد و در سرتاسر جهان جاى ويرانى باقى نخواهد ماند مگر اين كه آن را آباد خواهد ساخت!»
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
شما را به ظهور مهدى عليه السلام بشارت مىدهم؛ زمين را پر از عدالت مىكند همان گونه كه از جور و ستم پر شده است؛ ساكنان آسمانها و ساكنان زمين از او راضى مىشوند و اموال و ثروتها را بطور صحيح تقسيم مىكند.
كسى پرسيد: معنى تقسيم صحيح ثروت چيست؟
فرمود: بطور مساوى در ميان مردم
(سپس فرمود:) و دلهاى پيروان محمّد صلى الله عليه و آله و سلم را پر از بىنيازى مىكند، و عدالتش همه را فرا مىگيرد؛ تا آنجا كه دستور مىدهد كسى با صداى بلند صدا زند هر كس نياز مالى دارد برخيزد، هيچكس - جز يك نفر بر نمىخيزد.
(سپس در ذيل حديث مىخوانيم كه امام دستور مىدهد مال قابل ملاحظهاى به او بدهند، امّا او بزودى بازمىگردد و پشيمان مىشود كه چرا آزمند و حريص بوده است.)
...در آن روز حتّى يك نفر محتاج و نيازمند وجود ندارد، به دليل اين كه آن يك نفر هم كه بر مىخيزد غناى روحى نداشته و گرفتار حرص و آز بوده و الاّ از نظر مادّى بىنياز بوده است؛ و مهم اين است كه او تحت رهبرى صحيح خود دلها را مملو از غناى معنوى و روانى مىكند؛ و اين خلق و خوى زشت «حرص» را از سرزمين دلها ريشه كن مىسازد؛ همان حرصى كه سرچشمۀ بسيارى از تلاشهاى بيهوده ثروت اندوزان تهى مغز است كه با داشتن هزاران برابر سرمايۀ مورد نياز زندگى خود و فرزندان خويش، بازهم دست و پا بر جمع ثروت فزونتر مىكنند؛ گوئى به بيمارى استسقا گرفتارند كه هر چه مىنوشند بازهم سيراب نمىشوند.
يكى ديگر از عوامل، يا صحيحتر، از بهانههاى جمع ثروت، كه عدم اطمينان به وضع آينده است، در پرتو عدالت اجتماعى او بكلّى از بين مىرود و هيچ كس نيازى در خود به ثروت اندوزى نمىبيند؛ زيرا هم امروز و هم آيندۀ او تأمين شده است.»
«در «دولت كريمه» هر ماه دو مرتبه حقوق براى عموم پرداخت خواهد شد و مردم در بىنيازى مطلق مادى زندگى مىكنند؛ بدينگونه كه صاحبان وجوهات و صدقات بدهىهاى خود را در دست مىگيرند و در شهر مىچرخند، اما مستحقّى پيدا نمىكنند كه دين خود را ادا نمايند.
خزاين دولتى بهطور آزاد در اختيار همگان است و سكههاى طلا و نقره و زر و سيم در دسترس عموم قرار مىگيرد و هركس به اندازه احتياج خود استفاده مىكند و اعلان مىشود برداشت از آنها براى عموم آزاد است. در اينصورت ذخيرهسازى و انباشتن ثروت و زراندوزى معنا و مفهوم خود را از دست خواهد داد؛
چون شب و روز هزينۀ زندگى دلخواه را مدام در اختيار دارد، ديگر دليلى ندارد كه جاى خودش را تنگ نمايد. از آنسو تعليم و تربيت و فرهنگ مردم نيز به نوعى بالا مىرود كه كسى پيدا نمىشود بيش از احتياج و نياز خود از خزاين دولتى برداشت كند. آخر براى چه زحمت نگهدارى و حمل و نقل مال و منال را به خود روا دارد؟!
اتّفاق ديگرى كه در حكومت مهدى (عج) در سطح جهان خواهد افتاد توزيع عادلانۀ ثروت در دنياست كه در اينخصوص هم، يك روايت از باب نمونه از ميان دهها روايت مشابه، از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نقل كنم كه فرمود وقتى مهدى (عج) بيايد: «يقسّم المال صحاحا» اموال و ثروتها را در جهان بهطرز صحيح، تقسيم مىكند. يكى پرسيد: آقا، صحاحا يعنى چه؟ فرمود: السّوية بين الناس: يكسان به همۀ بشريّت.
چنين نخواهد بود كه از حيث حقوق، عدّهاى، انسانتر و عدّهاى كمتر انسان باشند!»
***
سخاوت امام مهدی(عج) درکلام استاد حسن رحیم پورازغدی
...ثروت در سطح جهان چنان توزيع خواهد شد كه در همه دنيا يك انسان گرسنه و محتاج زكات، يافته نخواهد شد؛ «حتى لا ترى محتاجا الى الزّكاة» . فرمودند كه پول در دست، مىگردى تا يك مستحقّ فقير پيدا كنى و به او انفاق كنى اما كسى را در زمين نخواهى يافت كه گرسنه باشد! ! كسى نيست كه از تو بگيرد. اين هم درواقع، توصيف نحوۀ توزيع ثروت و سطح رفاه براى كلّ بشريّت خواهد بود. شما ممكن است بگوييد اكنون هم شايد يكى دو شهر در جهان اينچنين باشند؛ اما به شما عرض مىكنم اولا چنين نيست و امروز حتى در مرفّهترين شهرهاى دنيا- علىرغم اينكه آن رفاه هم در نتيجۀ ظلم و فاصلههاى طبقاتى جهانى بهوجود آمده است-درعينحال، حتى در همان شهرها نيز هزاران شهروند از ابتدايىترين امكانات زندگى محروماند. گاه از گرسنگى در كنار خيابان مىميرند و «مقوّاخواب» هستند علاوهبر اينكه همان رفاه بعضى شهروندان درجۀ يك، در همان شهرها را هم بايد ديد به قيمت حقّكشى چه بخشهايى از بشريّت حاصل شده است.
فاصله طبقاتى بهمعناى دقيق كلمه در سطح جهان وجود دارد، اما روايت مىفرمايد در عصر مهدى (عج)، اين رفاه در همۀ شهرهاى جهان، بدون ظلم به ديگران و بدون تبعيض، جريان خواهد يافت و همه بشريّت، مستغنى و بىنياز مىشوند. پس يك انقلاب عميق طبقاتى در عرصۀ توزيع ثروت در سطح جهان نيز صورت مىگيرد كه ديگر فقيرى نخواهد ماند، انسان گرسنهاى نخواهد بود.
اصولا هرانقلاب اگر نتواند در سيكل گرسنگى، وقفه ايجاد بكند، يك انقلاب عميقا اجتماعى نيست و چيزى كم دارد. انقلاب حقيقى و تمامعيار، آن زمان اتّفاق خواهد افتاد.
مهدى (عج) به بشريّت مىگويد:
«بياييد و برداريد، اين همان است كه بهخاطر آن به يكديگر ستم مىكرديد.
بياييد و برداريد؛ اين همان است كه بهخاطر آن خويشان خود را رنجانديد. بياييد و برداريد؛ اين همان است كه بهخاطر آن خون يكديگر را مىريختيد. بياييد و برداريد؛ اين همان است كه بهخاطر آن مرتكب آن همه گناه شديد.»
اين را امام مهدى (عج) به ما و به همۀ بشريّت خطاب مىكنند كه بياييد اى كسانىكه از سروكول يكديگر بالا مىرفتيد، به يكديگر دروغ مىگفتيد، خيانت مىكرديد، خون يكديگر را مىريختيد، همين است، بياييد و برداريد. نيز روايت دارد كه بخششهاى او بىسابقه است و در زمان او، زمين چنان محصول مىدهد كه قبلا نداده است و آسمان چنان ببارد كه قبلا نباريده است و گنجها و منابع زيرزمين خود را در اختيار مىگذارد و همۀ منابع استخراج مىشود.
روايت شده است كه هركس نزد مهدى آيد و بگويد: به من مالى بده! مهدى(عج) بىدرنگ بگويد: «بگير». او اموال را مساوى بين همه، تقسيم مىكند و به كسى امتياز نمىدهد.
در دوران حكومت او در سراسر زمين، انسان گرسنه و محتاج به زكات نمىماند. همه به آسايش مىرسند. در زمين، گياهان بسيار مىرويد. همهجا سبز است و زمين غيرسبز و نهر خشكشدهاى در زمين نمىماند. رسم جنگ، ستم، غارت، كينه و خونريزى برمىافتد. بعد از خونريزى اجتنابناپذيرى كه در انقلاب ايشان، صورت مىگيرد و قامت ظلم را درهم مىشكند و عدل را حاكم مىكند، آتش فتنهها و آشوبها سرد مىشود و سردرگمىهاى بشر به پايان مىرسد.
رجانیوز