دو ویژگی دوست خوب

 

امتحان دوستان

امام صادق(ع) درباره این که دوستان خود را به داشتن چه خصلت‌هایی امتحان کنیم؟ فرمودند: «برادران خود را به دو خصلت بیازمایید. اگر آن دو خصلت را داشتند با آنها دوستی کن و گرنه از ایشان دوری کن، دوری کن، دوری کن. (آن دو خصلت این‌هاست): "پایبندی به خواندن نماز در وقت خود و نیکی کردن به برادران در روزگار سختی و آسایش1».
 
آن حضرت همچنین می‌فرمایند: «هیچ کس را دوست خود مخوان، مگر آن که در سه ‏چیز او را بیازمایی: او را به خشم آوری و ببینی که آیا این خشم او را از حقّ به باطل می‌‏کشاند؛ در درهم و دینار و در سفر کردن با او2».
 
امام علی (ع) نیز درباره این که چرا در برهم زدن دوستی‌ها نباید تمام پل‌های پشت سر را خراب کنیم؟ فرمودند: «هرگاه خواستی از برادرت ببری، مانده‌‏ای از دوستی خود برای او بگذار که اگر روزی آن مقدار برایش آشکار شود به آن بازگردد (همه پل‌ها را پشت سر او خراب نکن بلکه جایی برای بازگشت او و پیوند مجدد دوستی باقی گذار)3».
 
امام صادق(ع) نیز در حدیثی رفیقان را سه گروه می‌دانند و می‌فرمایند: «آن که با جان همراهی کند، دیگری آن که با مال یاری رساند و این دو گروه در برادری راستند؛ و سومی که از تو وجه معاش می‏‌گیرد و تو را برای اندکی لذت و خوشی می‏‌خواهد، او را مورد اعتماد مدان4».
 
منابع:
 
1-الکافی: 2 / 672 / 7 منتخب میزان الحکمة: 14
 
2- امالی الطوسیّ: 646 / 1339 منتخب میزان الحکمة: 316
 
3- نهج‌البلاغة: الکتاب 31 منتخب میزان الحکمة
 
4-تحف‌العقول: 324 منتخب میزان الحکمة: 
5 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (6 Votes)
GRID LIST
موفقیت
گنج
طلاق
شوهرداری
ازدواج
Saturday, 27 July 2024
السبت, ۲۰ محرّم ۱۴۴۶
شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

Please publish modules in offcanvas position.