بهترين داستان هاي بهترين نويسنده هاي جهان

داستانگروه فرهنگي گويدا / بهترين داستان هاي بهترين نويسنده هاي جهان

انتشارات عصرداستان در اقدامی قابل توجه برای علاقه‌مندان ادبیات جهان، مجموعه‌ای را تحت عنوان «بهترین داستان‌های جهان» منتشر کرده که در مجموع 5 جلد شده است و هر جلد نیز برای خود حجمی قابل توجه دارد. این مجموعه با عرضه جلد سوم و پنجم در نمایشگاه کتاب تهران کامل شد. انتخاب داستان‌های این مجموعه نیز بر عهده احمد گلشیری مترجم شناخته شده است که این مجموعه را انتخاب و ترجمه کرده است. هر 5 جلد این کتاب یک عنوان دارند

و یک زیر عنوان برای هر جلد انتخاب شده است. استادان کهن (سنت‌گرایان) با 15 داستان، دوران طلایی (‌بخش اول) با 32 داستان، دوران طلایی (بخش دوم) با 17 داستان، مدرنیست‌ها (سنت‌ستیزان) با 25 داستان و پسامدرنیست‌ها با 24 داستان، عناوین پنج جلد این مجموعه هستند که در مجموع بیش از 110 داستان از نویسندگانی چون جیمز پاردی، نادین گوردیمر، فرناندون سورنتینو، ولادیمیر ناباکف، سال بلو، تونی موریسون، ریموند کارور، ماریو بارگاس یوسا، ریچارد براتیگان، گابریل گارسیا مارکز، کارلوس فوئنتس، ایتالیو کالوینو،هاروکی موراکامی، آلیس مونرو و تعدادی دیگر از نویسندگان مطرح جهان در این کتاب ها آورده شده است. طیف موضوعی کتاب نیز از اعصار مختلف داستان نوسی جهان انتخاب شده تا مخاطب بتواند از هر دوره داستان نویسی بهترین‌های آن را بخواند و اجمالی با ادبیات آن عصر نیز آشنا شود. داستان‌های این مجموعه از آثار بهترین داستان‌نویسان قرن 19 و 20 جهان به همراه معرفی خود آنها جمع‌آوری شده است. از جمله نکات این مجموعه معرفی جداگانه هر نویسنده قبل از آغاز داستان است که خود باعث شناخت بیشر خواننده از زندگی نویسنده خواهد شد. در جلد اول این مجموعه داستان‌هایی از تولستوی، گوگول، تورگِنِف، چخوف، داستایوفسکی، دو موپاسان، هاثورن، آلن پو، امبروس بیِرس، او هنری، استیون کِرین و گوستاو فلوبر از نویسندگان مشهور این دوره آورده شده و از آنها به استادان کهن یا سنت گرایان نام برده شده است. 26 صفحه ابتدای این کتاب، مقدمه‌ای است که احمد گلشیری در خصوص داستان و داستان کوتاه نوشته است و در ادامه به تاریخچه داستان کوتاه در میان ملل مختلف و ژانرهای مختلف آن رئالیسم، ناتورالیسم، مدرنیسم و پسامدرنیسم پرداخته است. او همچنین به تاریخچه داستان کوتاه در ایران نیز اشاره مختصری کرده است. او در مقدمه خود می‌نویسد: داستان در واقع سابقه‌ای بسیار کهن دارد؛ به قدمت آتشی که افراد قبله‌های نخستین، شب‌ها می‌افروختند، گرد آن حلقه می‌زدند و قصه‌گوی قبیله، در دل شب‌های تاریک و ترسناک، قصه می‌گفت. از شکارچی می‌گفت و شکار چموشی که نیزه‌های شکارچی قادر نبود او را از پا در آورد ... انسان‌های نخستین، در تلاش برای زنده ماندن، ترس‌ها و افکار خود را در قالب قصه می‌ریختند و بدین ترتیب سدی جادویی در برابر دشواری‌ها به وجود می‌آوردند. این قصه‌ها از آتش یک قبیله به آتش قبیله دیگر سفر می‌کرد. از دریاها می‌گذشت و به نسل‌های بعد سپرده می‌شد و خروج آرام انسان از حالت‌های حیوانیِ نخستین به ثبت می رساند. جلد دوم این کتاب در دو بخش به دوران طلایی می‌پردازد که در بخش اول از عصر طلایی داستان‌هایی از نویسدگانی چون شرلی جکسن، گراهام گرین، فرانک اوکانر، ماکسیم گورکی، نجیب محفوظ و... وجود دارند. در بخش پایانی این مجلد نیز آثاری از چند داستان‌نویس ایرانی چون محمدعلی جمالزاده و بزرگ علوی به چاپ شده است. همچنین در مقدمه جلد چهارم این کتاب‌ها می خوانیم: «بررسی فرهنگ‌های پیش از دوران کتابت نشان می‌دهد که همه‌ی آن‌ها از سنت داستان‌گویی شفاهی برخوردار بودند، بنابراین داستان از زمان پیدایش انسان وجود داشته است. به یقین قدمت داستان‌گویی پیرامون آتش قبایل اولیه به هزاران سال پیش می‌رسد. از یک نظر می‌توان گفت داستان همزاد آدمی است. نمونه‌های آن‌چه ما داستان کوتاه می‌خوانیم، در پاپیروس‌های مصر کهن از 3000 تا 4000 سال پیش از میلاد دیده می‌شود. به این ترتیب اسطوره‌ها، افسانه‌ها و مثل‌هایی که از فرهنگ‌های کهن به جا مانده، شباهت چشم‌گیری با داستان کوتاه امروز - از نظر شکل و هم از نظر روایت - دارد؛ بیش‌تر آن‌چه از ادبیات شفاهی دوران گذشته در جنگ‌ها یا نوشته‌های گوناگون به ما رسیده، با مجموعه‌ی داستان‌های امروز شباهت دارد.

فارس

5 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)
Saturday, 19 September 2020
السبت, ۰۱ صَفر ۱۴۴۲
شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۹

Please publish modules in offcanvas position.